مناسبت ها

بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه !

آژانس هواپیمایی مهرین پرواز با توجه به نزدیک شدن به جمعه سیاه یا بلک فرایدی تورهای ویژه بلک فرایدی را میزبانی میکند و شما مسافران گرامی میتوانید با ما همسفر شوید و خاطره ای فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید!

بلک فرایدی یا حراج جمعه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعهٔ ماه نوامبر به‌شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود بنابراین تاریخ بلک فرایدی در هر سال با سال پیشین خود متفاوت است، در نتیجهتاریخ بلک فرایدی۲۰۲۳ در ایران و در گاهشمار سال ۱۴۰۱ برابر با جمعه ۴ آذر است. ساعت شروع بلك فرايدي یا همان جمعه سیاهمعمولا از شب پنج‌شنبه شروع می‌شود و تا جمعه شب ادامه خواهد داشت.

این روز و حوالی آن به‌عنوان آغاز فصل خرید سال نو شناخته می‌شود. تقریباً تمامی آنلاین شاپ ها و مغازه های حضوری در این روز جشنواره‌های فروش فوق‌العاده به راه می‌اندازند و طبیعتاً افرادی که زودتر دست‌به‌کار شوند تخفیف‌های خاص‌تری را به چنگ می‌آورند. در مورد فروشگاه‌های فیزیکی، بسیاری از مردم ساعت‌ها در صف می‌ایستند تا تخفیف‌های تکرار نشدنی سال را از دست ندهند. در سال‌های اخیر و با رشد سرسام‌آور فروشگاه‌های اینترنتی، فروش جمعه سیاه قبل از روز جمعه شروع می‌شود و تا چند روز بعدازآن هم با عناوینی مانند دوشنبه سایبری (Cyber Monday) ادامه پیدا می‌کند.

جمعه سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. سال‌ها است که این روز، شلوغ‌ترین روز برای فروشنده‌ها و مغازه دارهاست. بلک فرایدی (Black Friday) (به قول بعضی‌ها حراجمعه!) یا هر اسم دیگری که رویش می‌گذارند، روزی مخصوص طرفداران تخفیف و خرید ارزان است.

کارمندان ادارات این اجازه را پیدا می‌کنند که در این روز به خرید‌های خود بپردازند. بسیاری از افراد از ساعات اولیه صبح منتظر در جلوی فروشگاه‌ها می‌مانند تا به محض آغاز این روز خرید‌های خود را انجام داده و تا قبل از پایان شب تمامی وسایل لازم را خریداری کنند.

به واسطه فروش فوری که در این روز ایجاد می‌شود به خریداران این حس القا می‌گردد که باید به سرعت خرید خود را انجام داده و اگر این کار را نکنند چیزی را از دست می‌دهند. این سبک از بازاریابی را شاید در بسیاری از شعار‌های تبلیغاتی دیده اید که به شما می‌گویند تنها ۵ روز برای شرکت در مسابقه فرصت دارید یا تنها تعداد محدودی از این جنس باقی مانده و شما فرصت کمی برای خرید آن دارید. این سبک از بازاریابی باعث ایجاد یک نوع هیجان در خریدار شده و وی را ترغیب به خرید محصول می‌کند. این خاصیت در Black Friday به خوبی دیده می‌شود، چون خریدار تنها از صبح تا قبل از شب فرصت خرید داشته و این فرصت محدود به وی القا می‌کند که حتما باید خریدی را انجام داده در غیر اینصورت ضرر می‌کند. شاید اگر به جای Black Friday یک هفته این اتفاق می‌افتاد صف‌های فروشگاه‌ها و خرید افراد اینقدر زیاد نمی‌شد.

 اما با توجه به اینکه بسیاری از فروشگاه‌ها در این روز با تخفیف بسیار محصولات خود را عرضه می‌کنند، رقابت نقش مهمی را ایفا می‌کند. در اینجا بحث احترام به مشتری مطرح می‌شود. مشتری ترجیح می‌دهد از فروشگاهی خرید خود را انجام دهد که ارزش افزوده‌ای حتی کوچک در اختیار وی قرار گیرد. دادن اشانتیون رایگان محصولات یا حتی دادن یک لیوان قهوه به مشتری می‌تواند به وی حس خوبی القا کرده و سبب شود از همان فروشگاه خرید‌های خود را انجام دهد. در فروشگاه‌های اینترنتی نیز سعی می‌کنند با دادن گیفت کارت‌های جانبی در کنار خرید‌های با تخفیف، مزیت رقابتی نسبت به فروشگاه‌های مشابه ایجاد کنند

بلک فرایدی امسال

پیش از شروع پاندمی کرونا، حراج جمعه سیاه  به عنوان شلوغ‌ترین روز سال شناخته می‌شد. اما در دوران کرونا به دلیل مسائل بهداشتی و سلامتی، خرید آنلاین جایگزین صف‌های طولانی و هیجان انگیز فروشگاه‌ها شدند.  حالا بعد از گذشت این یکی دو سال انتظار و رعایت پروتکل‌های سخت بهداشتی، امسال با توجه به کنترل نسبی کرونا، انتظار می‌رود خرید حضوری در فروشگاه‌ها با استقبال  مردم روبرو شود. بهتر است خودتان را برای بلک فرایدی متفاوت و هیجان انگیزی آماده کنید.

همه چیز درباره جمعه سیاه

بلک فرایدی، در اصل نامی است که برای دو مناسبت نامرتبط و بسیار معروف به کار می‌رود. اما چیزی که بیشتر دنیا امروزه به عنوان بلک فرایدی می‌شناسد، همان جمعه پرتخفیف و رویایی قبل از کریسمس و آغاز سال نو میلادی است. در ایالت متحده، روز شکرگزاری (آخرین پنجشنبه ماه نوامبر و روز بعد از آن)، همان جمعه سیاه معروف است.

نام عجیب بلک فرایدی، تاریخچه جالبیدارد و بنابر گزارش‌های اولیه، سنگ بنای آن به دهه 1950 میلادی بازمی‌گردد. در آن برهه، بیشتر کارگران کارخانه‌های بزرگ برای تمدید تعطیلات آخر هفته خود تصمیم گرفتند تمارض به بیماری کنند. این عمل، منجر به رکود تولید بسیاری از صنایع شد و صاحبان کارخانه‌ها، این روز را جمعه سیاه نامیدند.

حدود 10 سال بعد، افسران پلیس در شهر فیلادلفیا، این واژه را به صورت اصطلاحی خاص برای توصیف هرج و مرج زیاد خیابان‌ها به کار می‌بردند. بعد از روز شکرگزاری، اغلب مردم برای خرید سال نو از مناطق حاشیه‌ای و شهرهای کوچک اطراف به منطقه فیلادلفیا هجوم می‌آوردند.

ازدحام جمعیت و اتومبیل‌ها در این روز، اغلب تبعاتی مانند تصادف‌های پی در پی و خشونت‌های فیزیکی را به دنبال داشت و کار پلیس‌ها را برای کنترل نظم و قانون دشوار می‌کرد. برخی مواقع، این روز محبوب برای خرید سال نو با بازی فوتبال سالانه بین تیم‌های ارتش و نیروی دریای مصادف می‌شد. در چنین روزهایی، پلیس‌ها مجبور بودند در شیفت‌های 12 ساعته و بدون مرخصی کار کنند. به همین خاطر، این روز را جمعه سیاه

جمعه سیاه (24 سپتامبر 1968): اولین جمعه سیاه، نام روزی بود که بازار طلای آمریکا سقوط کرد و افراد بسیاری ورشکسته شدند. در آن زمان، طلا یکی از بازارهای تجاری اولیه محسوب می‌شد و اقشار مختلف جامعه با هر سطح درآمدی در این بازار فعالیت می‌کردند.

یکی از فرهنگ و رسوم کشور آمریکا، روز بلک فرایدی (Black Friday) است که به رسم هر سال، پس از مراسم روز شکرگزاری و پیش از عید کریسمس و سال نو، تمام فروشگاه‌ها و برندهای مطرح دنیا، محصولات خود را با چندین درصد تخفیف شگفت‌انگیزی به فروش می‌گذارند. در واقع طبق رسم و رسوم آمریکایی‌ها اولین روز پس از روز شکرگزاری که خود یک جشن و تعطیلاتی رسمی در ایالات متحده است، به عنوان روز خرید برای کریسمس تلقی می‌شود که امروزه تحت عنوان بلک فرایدی شهرت جهانی یافته است. در روز حراج جمعه سیاه تمامی فروشگاه‌ها در سراسر ایالت متحده آمریکا آماده خدمت رسانی بوده و تمامی کالا‌های خود را با تخفیف بسیار بالایی به فروش می‌رسانند.

حتی در این روز برخی از فروشگاه‌ها کار خود را زودتر آغاز کرده و به محض پایان روز شکرگزاری فعالیت خود را شروع می‌کنند

بلك فرايدى در آخرين جمعه ماه نوامبر وبه دو دليل برگزار مى شود:

١.افراد بتوانند كالاهاى مورد نياز براى تعطيلات كريسمس و عيد را با قيمت مناسب خريدارى كنند و از خريد كريسمس خود لذت ببرند

٢. فروشندگان محصولات قبلى خود را بفروشند و براى سال نو كالاهاى جديد و به روز را به فروش برسانند

شما همراهان گرامی میتوانید تورهای ویژه بلک فرایدی را مشاهده و در صورت رضایت رزرو کنید.

آخرین مطالب :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *